W jaki sposób wydobyć z przesłania marki to, co najbardziej znaczące i motywujące? Doskonale do tego celu sprawdza się teoria archetypów, która pozwala na odkrywanie i rozwijanie jej tożsamości.
Na samym początku warto dowiedzieć się, czym tak w ogóle są archetypy. Pojęcie to spopularyzował w pierwszej połowie XX wieku szwajcarski psychiatra i psycholog Carl Gustav Jung, który zdefiniował je jako „wysoko rozwinięte elementy nieświadomości zbiorowej, archaiczne wzory i obrazy, które jako ludzkość rozpoznajemy w otaczającym nas świecie.”
Pojęcie archetypów w kontekście brandingu po raz pierwszy pojawiło się natomiast w książce „The Hero and the Outlaw” wydanej w 2001 roku przez Margaret Mark i Carol S.Pearson. Mianem archetypów marki określają one wzorce osobowości, w oparciu o które budowana jest strategia komunikacji. Wyodrębniły one 12 archetypów, czyli typów osobowości marki. Są nimi:
- Mędrzec (Guru) – jego misja to przekazanie wiedzy w sposób obiektywny. Odkrywa on prawdę za pomocą konkretnych faktów. Specjalizuje się w tworzeniu analiz, raportów oraz zestawień. Przykładami mędrców mogą być marki takie, jak CNN czy L’oreal.
- Niewinny – marki o takim archetypie cechują się otwartością, dobrocią i uczciwością, skupiając się wokół dobra. Są transparentne w swoich działaniach. Do grupy tej zalicza się między innymi Dove i Shiseido.
- Błazen – uwielbia bawić innych, wywołując radość i uśmiech na twarzy. To dusza towarzystwa, która najlepiej odnajduje się żartując i płatając figle. Przykłady – Pepsi, M&M’s.
- Czarodziej – marki o tym archetypie starają się przenieść odbiorcę w inny, magiczny świat, dostarczając mu niezapomnianych wrażeń. Do przykładów zaliczyć można markę Axe czy Red Bull.
- Buntownik – to osobowość pragnąca zmian i podważająca status quo. Uważa, że zmiany są po to, aby je łamać. Marki o tym archetypie to między innymi Diesel i Harley Davidson.
- Odkrywca – lubi zmiany i odkrywanie nowych rzeczy. To indywidualista, który tęskni za lepszym światem. Jego naturalne środowisko to otwarte przestrzenie. Przykładowi Odkrywcy to Land Rover i North Face.
O pozostałych 6 archetypach i tym, czym kierować je wybierając je dla a href=”https://www.2ez.pl/identyfikacja-wizualna/” title=”Projektowanie marki”>swojej marki – w kolejnym wpisie.