W poprzednim wpisie wyjaśniliśmy, czym są archetypy marki i poznaliśmy 6 z nich. Dziś pora na drugą połowę i porcję przydatnych informacji odnośnie wyboru archetypu marki dla swojej firmy.
Pozostałymi 6 archetypami są:
- Opiekun – cechują go: troska, rodzicielskie uczucia i instynkty oraz gotowość do poświęceń. Archetyp ten idealnie pasuje do marek oferujących produkty medyczne, zdrowotne oraz pielęgnacyjne. Przykłady to Liberty Direct czy Pampers.
- Zwykły Gość – to marki uprzejme, życzliwe i skromne, które po cichu wykonują swoją ciężką pracę. Zalicza się do nich między innymi Visa i Ikea.
- Władca – marki o tym archetypie posiadają autorytet i imponują innym. Cechuje je prestiż, klasa i wysoki status. Kluczową rolę odgrywa dla nich bezpieczeństwo tych, za których odpowiadają. Przykładami Władców są między innymi Microsoft i Mercedes.
- Kochanka – miłość odgrywa dla niej niezwykle ważną rolę. Ceni sobie piękno, luksus i przyjemne doznania. Do Kochanek zaliczyć można marki takie, jak Victoria Secret i Magnum.
- Kreator – kluczowe jest dla niego wyrażanie siebie. Lubi różnorodność i duży wybór. Cechuje go innowacja, kreatywność i zamiłowanie do piękna. Najlepszym przykładem jest marka Lego.
- Bohater – typ wojownika, który najlepiej czuje się w nieustannej walce z przeciwnościami losu. Poprzez swoją walkę inspiruje i motywuje innych do działania. Przykłady to Marbloro i Nike.
Zaprezentowaliśmy już wszystkie archetypy marki. Teraz warto zastanowić się, dlaczego już dziś warto je wdrożyć:
- dzięki nim nasza marka lepiej wyróżnia się z tłumu,
- archetypy sprawiają, że wiemy co, komu i dlaczego oferujemy,
- stanowią on gwarancję spójnego wizerunku,
- pomagają marce wyrażać siebie,
- zapewniają większe zainteresowanie i przywiązanie ze strony konsumentów.
Najprościej mówiąc, archetypy są dla marki tym, czym dla człowieka charakter – określą, w jaki sposób firma komunikuje się z otoczeniem i jaką strategię marketingową prowadzi. To również doskonały sposób na wyróżnienie się z tłumu i zostanie zapamiętanym.