Brief to dokument, który zazwyczaj powstaje na spotkaniu klienta z agencją reklamową. Posługują się nim przede wszystkim pracownicy kreatywni, współpracujące z agencją studio graficzne oraz osoby i firmy świadczące usługi graficzne. Brief często występuje w formie szablonu jako starannie przygotowany druk zawierający zestaw podstawowych i bardziej szczegółowych pytań. Ma on za zadanie zebrać maksimum informacji o firmie, którą reprezentuje klient, o jego oczekiwaniach i celach, a nawet o wstępnej koncepcji.
W zależności od planowanego projektu brief może być krótkim i zwięzłym dokumentem obejmujących proste koncepcje, albo – w przypadku dużej kampanii reklamowej – kilkustronicowym dokumentem. Zarówno projektowanie ulotki, tworzenie stron internetowych, mailingów i reklam prasowych, jak i kręcenie spotów reklamowych wymaga sporządzenia briefu.
Najprostszy brief powstaje na podstawie rozmowy – wywiadu z klientem, w którym osoba odpowiedzialna za koordynację działań zbiera i ustala informacje niezbędne do rozpoczęcia projektu. Studio graficzne również prowadzi rozmowy i tworzy dokumenty zawierające informacje niezbędne do opracowania konkretnej kreacji.
Brief – narzędzie niezbędne do pracy w kreatywnym teamie
Briefy w zależności od tematyki i rodzaju działań można podzielić na kilka rodzajów. Istnieje m.in. brief kreatywny, który jest wewnętrznym narzędziem agencji reklamowej, odpowiedzialnej za projektowanie graficzne i koncepcje kreatywne. Studio graficzne, które ma zlecenie na tworzenie materiałów POS, projektowanie ulotek, katalogów i folderów czy reklam prasowych będzie posługiwało się innym briefem niż kompleksowy projekt obejmujący branding. Identyfikacja wizualna firmy ma ogromne znaczenie dla rozwoju firmy, gdyż kreuje jej wizerunek i w takim przypadku brief obejmie bardzo szerokie uzgodnienia, a współpraca z klientem będzie przebiegała etapowo.
Tworzenie stron www i projektowanie logo
Profesjonalne opracowanie i projektowanie stron internetowych również wymaga przygotowania odpowiedniego briefu, w którym zawarte będą nie tylko ogólne założenia, ale także ustalenia techniczne i cele, którym strona www ma służyć.
Generalnie im bardziej złożony projekt – tym brief jest bardziej potrzebny, gdyż stanowi punkt wyjścia i podstawę działań dla kreatywnego teamu. Jeśli w studio ma powstać strona internetowa z cms, wyposażona w panel administratora, nowoczesna i responsywna, to cały projekt wymaga ona o wiele bardziej szczegółowego omówienia niż prosty projekt graficzny. Nie tylko opracowanie kampanii reklamowej, ale także projektowanie logo (logotypu firmy) uznawane przez studio graficzne za projektowanie identyfikacji wizualnej (lub jeden z jej elementów) również wymaga szczegółowego briefu. Już wówczas taki dokument możemy określić jako brief strategiczny, gdyż identyfikacja wizualna kształtuje osobowość marki i firmy niejednokrotnie decydując o jej sukcesie.