Nazwa produktu to komunikat nadający mu znaczenie i reprezentujący go. Dobrze stworzona, jest w stanie budować konkretne skojarzenia w umyśle potencjalnego klienta – nadawać określone znaczenie i współtworzyć tożsamość marki. Nazwa produktu jest narzędziem pozwalającym na wyróżnienie go spośród setek konkurencyjnych wyrobów dostępnych na rynku oraz zwiększającym skuteczność działań marketingowych. Proces jej tworzenia określany jest namingiem i jest istotnym elementem procesu projektowania etykiet.
Do elementów zwiększających efektywność nazwy zalicza się:
- Wywoływanie pożądanych, pozytywnych skojarzeń
- Dopasowanie do specyfiki danego produktu i skuteczne podkreślanie jego charakteru
- Prostota – idealna nazwa to taka, która z łatwością zapisywać będzie się w pamięci grupy docelowej, dla której przeznaczony jest dany produkt
- Unikalność – nazwa produktu powinna skutecznie wyróżniać się z tłumu
- Brak powiązania z nazwami konkurencyjnych wyrobów
- Możliwość rejestracji jako słowny znak towarowy
Źle zaprojektowana nazwa produktu może ograniczać markę i sprawiać, że nie będzie ona konkurencyjna.
Warto zdawać sobie sprawę z faktu, iż wybór nazwy dla produktu to decyzja strategiczna, która przekładać będzie się na dalsze losy firmy i jej sukces na rynku. Jedynie z bezpieczną, skuteczną nazwą możliwe jest zbudowanie silnej marki. W związku z tym, zadanie to warto powierzyć firmom specjalizującym się w usłudze jaką jest naming nazwy produktu.
Projektowanie nazwy produktu jest w wielu przypadkach procesem niezwykle złożonym. Obejmuje on bowiem nie tylko sam naming, lecz również:
- Projekt pozycjonowania nowego wyrobu
- Standaryzację nazwy produktu, czyli opis zasad właściwego stosowania danej nazwy
- Opracowanie instrukcji umożliwiającej stworzenie sloganu reklamowego
- Badanie ochrony prawnej nazwy produktu
- Audyt oraz ocenę nazwy produktu, który pozwoli na dokonanie oceny siły nazwy, jej pozycjonowania oraz perswazyjności
- Organizację badań rynkowych dla nowej nazwy produktu
- Pomoc w rejestracji nazwy produktu jako znaku towarowego
Po zakończonym procesie namingu, warto pamiętać o zaprojektowaniu dobrego logo oraz projekcie etykiety produktu.