Projektowanie identyfikacji wizualnej to nie tylko stworzenie ciekawego logo lub dobranie kolorów i znaków. To budowanie zaufania na podstawie wrażenia, jakie wywiera nasza marka na potencjalnych odbiorcach.
Każdy z nas słyszał znane powiedzenie: „ Nie oceniaj książki po okładce, a piosenki po tytule”. Jednak dziś zasypywani mnóstwem reklam, obrazków i produktów nie mamy czasu analizować wszystkich informacji. Pierwsze wrażenie często decyduje o naszym wyborze. Podoba mi się opakowanie ciastek lub nie – kupię lub nie kupię! W tym natłoku walki o uwagę potencjalnego klienta niezwykle istotne staje się projektowanie identyfikacji wizualnej marki.
Na czym polega projektowanie identyfikacji wizualnej?
Projektowanie identyfikacji wizualnej marki to tworzenie całokształtu wpływającego na odbiór i wiarygodność firmy. Prawidłowo przeprowadzony proces umożliwia kierowanie jasnego sygnału – kim jesteś i do kogo kierujesz swoją ofertę.
W skład identyfikacji wizualnej mogą wchodzić różne elementy, w zależności od potrzeb firmy, np.:
- Projekt logo (podstawowy składnik identyfikacji wizualnej)
- Wizytówki i papier firmowy
- Materiały promocyjne (ulotki, katalogi, foldery, teczki firmowe)
- Strona internetowa
Etapy projektowania identyfikacji wizualnej
Konsumenci nie są dziś w stanie przeanalizować oferty każdej firmy, przeczytać składu każdego produktu czy przetestować każdą firmę przed podpisaniem umowy. Oczywiście wynika to z faktu, że panuje ogromna konkurencja. Mamy zaledwie kilka sekund by przyciągnąć spojrzenie.
Projektowanie identyfikacji wizualnej nie jest łatwym zadaniem. Musi być oparte na solidnych fundamentach, ale jednocześnie prowadzone w sposób elastyczny i otwarty na zmiany. To czasochłonny proces, jednak rezultaty są warte poświecenia tej pracy.
Wiemy to z własnego doświadczenia, gdyż wielokrotnie przechodziliśmy ten proces z naszymi klientami i partnerami, a także z naszą firmą. Postaramy się pokrótce pokazać jak przebiega projektowanie identyfikacji wizualnej.
Zaczynamy od poznawania klienta. Staramy się jak najwięcej dowiedzieć o marce. Zadajemy wiele pytań. Ten etap pozwala nam stworzyć kompleksowy obraz marki. A także poznać potencjalnego odbiorcę, zrozumieć, co lubi i co mu się może podobać.
Projektowanie identyfikacji marki ma na celu wyróżnienie jej z tłumu. Dlatego ważne jest by poznać konkurencję, sprawdzić kim są i jak się prezentują. A w konsekwencji dowiedzieć się jak możemy ich pokonać.
Gdy dobrze poznamy klienta, jego grupę odbiorców i konkurencję możemy przystąpić do tworzenia koncepcji. Na tym etapie decydujemy o wyglądzie projektu logo, palecie kolorystycznej, topografii. Należy pamiętać, że wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać, tworzyć spójną i przemyślaną całość.
Przy projektowaniu identyfikacji wizualnej każdy szczegół ma znaczenie. Z tego też powodu warto to zadanie powierzyć doświadczonej i profesjonalnej agencji.