Mianem księgi znaku określa się spis zasad i wytycznych odnoszących się do projektu logo czy logotypu. Opisany jest w niej sposób budowy znaku, jego znaczenie i zastosowana kolorystyka. Księga znaku zawiera również księgę achromatyczną i monochromatyczną, właściwe i niewłaściwe zastosowanie znaku, czcionkę oraz zalecany zakres barw. Wyróżnia się 2 jej rodzaje – podstawy oraz rozszerzony.
Podstawowa księga znaku to głównie opis budowy logo, jego pole ochronne, kolorystyka znaku, barwy firmowe, typografię oraz wersje znaku. Jej nieco rozszerzona wersja zawiera między innymi przykłady zastosowania znaku oraz podstawowe projekty, na przykład papeterii firmowej, a najbardziej rozbudowana – szczegółowe opracowania i konkretne szablony czy projekty realizacyjne z zastosowaniem logo oraz logotypu, kolorystyki firmowej oraz dodatkowych elementów ozdobnych. Niekiedy w takim opracowaniu znaleźć można również zaprojektowane systemy piktogramów oznakowania zewnętrznego i wewnętrznego oraz elementy architektury. Aby wizerunek firmy był w pełni spójny, zaleca się bezwzględne przestrzeganie zasad zawartych w podstawowej księdze znaku.
Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że posiadanie księgi znaku nie jest obowiązkowe. Warto się jednak zdecydować na zlecenie jej opracowania doświadczonej firmie, specjalizującej się w świadczeniu usług graficznych – pozwala to bowiem na łatwą weryfikację nowo powstałych elementów identyfikacji wizualnej oraz ich zgodności z wytycznymi. Dzięki księdze jesteśmy w stanie stosować nasz znak w sposób spójny i konsekwentny, co pozytywnie wpływa na odbiór firmy przez klientów.
Zachęcamy do skorzystania z usług naszego studia graficznego – tworzymy zarówno podstawowe, jak i rozszerzone księgi znaku.