Kody kreskowe na projektach etykiet i opakowań

Kody kreskowe na projektach etykiet i opakowań

Znajdujące się na projektach etykiet i opakowaniach czarne, pionowe kreski różnej grubości oraz cyfry zawierają szereg zakodowanych informacji na temat danego produktu, takich jak kraj producenta, numer wytwórcy czy dystrybutora oraz rodzaj wyrobu. Jak prawidłowo rozszyfrować kod kreskowy? Podpowiadamy!

Kody kreskowe na Zachodzie stosowane są od wielu lat. W Polsce zostały one wprowadzone w 1990 roku, kiedy to przystąpiliśmy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Kodowania Towarów. W naszym kraju najczęściej stosowany jest system Europejskich Kodów Towarowych (EAN). Składa się on z kresek różnej grubości: grubszych i ciemniejszych oraz cieńszych i jaśniejszych, a także grup cyfr. Na etykietach oraz opakowaniach znajdować mogą się symbole w pełnej, 13 — cyfrowej wersji (EAN — 13) lub skróconej — 8 — cyfrowej (EAN — 8).

Co oznaczają poszczególne cyfry w kodzie? Pierwsze 3, tak zwany prefiks, odnoszą się do kraju producenta danego wyrobu. W przypadku Polski jest to 590. Kolejne 4 stanowią numer wytwórcy lub dystrybutora, następne 5 — dany towar. Ostatnia z nich jest cyfrą kontrolną, po której następuje kreska oznaczająca STOP. Cyfry te nie mogą być przypadkowe — wybierane są one w taki sposób, by nie dublowały się z innymi wyrobami. Jeżeli chodzi natomiast o skrócony kod, nie zawiera on numeru producenta czy dystrybutora. Poza prefiksem znaleźć można tam wyłącznie numer danego produktu.

Do odczytu kodów kreskowych z projektów etykiet wykorzystywane są specjalne skanery lub przenośne kolektory. Jak wybrać idealne urządzenie tego typu? Wszystko zależy tutaj od rodzajów odczytywanych kodów kreskowych, wymaganej szybkości oraz pewności odczytu czy warunków pracy.

Jakie są główne zalety kodów kreskowych? Ich zastosowanie pozwala na wzrost szybkości wprowadzania danych do systemu komputerowego i eliminację błędów. Przekłada się to na szybkie, precyzyjne realizowanie zamówień, poszerzenie asortymentu, optymalne zarządzanie zapasami, zminimalizowane ryzyko zgubienia towaru oraz wzrost jakości produkowanych wyrobów.

Jeśli poszukujesz dobrego projektu etykiety lub opakowania, zapraszamy do skorzystania z usług naszego studio graficznego.

Przez 0