Żadna profesjonalna firma nie obędzie się bez logo, czyli znaku identyfikującego ją na rynku, który stanowić będzie nieodłączny element identyfikacji wizualnej, czyli jej wizerunku. Z jakimi kosztami należy się liczyć zlecając jego zaprojektowanie?
Czym powinno charakteryzować się idealne logo? Musi być ono unikalne, zapadające w pamięć, dopasowane do grupy docelowej, utrwalać nazwę marki w świadomości klientów oraz w należyty sposób komunikować, czym zajmuje się dane przedsiębiorstwo. Niezwykle ważna jest również jego uniwersalność. Idealne logo to takie, które równie dobrze co dziś, wyglądać będzie za 5 czy 10 lat.
Na logo nie warto oszczędzać. Jest to bowiem długofalowa inwestycja, która przekładać będzie się na wzrost zysków oraz liczby klientów. Dobrze zaprojektowane logo to również gwarancja rozpoznawalności i zaufania do marki.
Ile kosztuje projekt logo? Wpływ na cenę ma cały szereg czynników. Jednym z nich jest ilość wariantów logo, jakich oczekuje firma. Często spotkać można się z 3 propozycjami, z których klient wybiera 1 i to właśnie nad nią prowadzone są późniejsze prace. Drugim istotnym czynnikiem jest liczba roboczogodzin, która zostanie przeznaczona na etap researchu oraz projektowania, jak również liczba osób zaangażowana w projekt. Szacuje się, że projekt logo kosztować może od 500zł do nawet 5000zł netto przy bardzo wymagających inwestycjach.
Warto również zdawać sobie sprawę z faktu, że mimo tego, że logo jest 1, agencje przeważnie przygotowują kilka wersji znaku: podstawą, uproszczoną, o pionowym i poziomym układzie, monobarwę, w kontrze czy gradient. Na koszt logo wpływ ma również to, w jaki sposób będzie ono wykorzystywane w przyszłości. Nieco inaczej proces jego projektowania wyglądać będzie w przypadku marek planujących używać je wyłącznie w Internecie, inaczej u firm, u których znak funkcjonować będzie na wielu różnych nośnikach, na przykład bannerach czy gadżetach reklamowych.
Na proces projektowania logo składa się nie tylko czas, jaki przeznaczyć trzeba na stworzenie znaku. Sporo zależy również od tego, jakie inne elementy znajdują się w zamówionym pakiecie. Wiele firm decyduje się na rozszerzoną księgę znaku, która doskonale sprawdza się w przypadku dużych marek wykorzystujących logo na różnych nośnikach i współpracujących z zewnętrznymi przedsiębiorstwami.
Kolejne kwestie wpływające na koszt logo to to, czy ma się ono składać wyłącznie z nazwy firmy, czy ma w nim zostać również umieszczony sygnet, czyli charakterystyczny znak. Cena takiej usług zależeć będzie także od dopuszczalnej liczby poprawek w projekcie.
Marzy Ci się profesjonalny, w pełni unikalny projekt logo? Skorzystaj z usług naszego studia graficznego.